reede, 15. mai 2020

Õunapuude vahekaugustest ja oma aiast

Minu plaanitav õunaaed ei ole plaanitud kaubanduslikul eesmärgil. Näen õunaaeda huvitava ja maitseelamusi pakkuva kohana. Olen teda planeerinud vist juba 12 eluaastast saati. Nii olen paari aiandusraamatu vahele jätnud oma tõlked ja nimekirjad. Nimekirjad on aastatega muutunud. Mulle meeldib mõelda pliiats ja paber käepärast, mõni vana skeem tuletab meelde olnud aegu ja mõne õunapuu.
Oma aias kavatsen kasvatada 15 õunapuud [ja 1-2 pirnipuud]. Õunasorte on plaanitud 15. Õunapuud jagunevad: 3 suvi, 3 hilissuvi, 3 sügis (neist üks mitmesordiline), 3 talvehaku (neist kaks ühest sordist) ning 3 talipuud.

Õunapuude vahekaugustest.
Mina kasvatan seemikalustel õunapuid, sest tahan pikaealist aeda ja ei plaani kasutama hakata mustkesa ja kastmissüsteeme, multšimist aga küll.
Ringi liikudes jälgin ikka viljapuuaedade kavatisi. Suured kolhoosiaiad rajati tavaliselt 8x8 m istutusplaaniga. Olen kohanud ka väga nägusat veidi suurema vahekaugusega ruutskeemiga aeda ja 6x10 m istutusvahekaugusega aedu on veel kohata. Selliste aedade elujõud ehk nägusus sõltub suuresti mikrokliima oludest. Reeglina on lagedamates kohtades 8x8 m istutusskeemiga aiad saanud suuri kahjustusi põhjusel, et puud ei paku üksteisele sobilikku turvet. Tuntud aednik B. S. pooldas oma hästi kaitstud aias 8x8 m istutust, pidas aeda mustkesal, andis maale sõnnikut, kujundas võrad kõrguseni kuni 3,5 meetrit ja võrad puutusid üksteisega peaaegu kokku.
Kui mina aiandust õppisin, siis soovtati õunapuud istutada 4x8 m skeemis ja aia eaks loeti 30 aastat. Võrad soovitati kujundada hõrendatud kombineeritud tüübil. Selline aed andis suuremat ning vähemperioodilist kaubanduslikku toodangut. Aga vaadates selliselt rajatud seemikalustel vanemaid aedu, see pilt pole meeldiv, 30 aastat on ikka lühike aeg: aed on alt laasunud, viljaoksad on kõrgustes, vahekäigud pimedusse kasvanud.
Tänapäeval soovitab Eesti Mahepõllumajanduse Sihtasutuse brošüür tugevakasvulised õunapuud istutada ritta vahekaugusega 5-6 m, reavahega 6-8m. Niisiis, maksimum on 6x8 m.
Päris puhtakujulist tugevaksvuliste õunapuudega uut aeda pole mina kohanudki.

Enda aias olen seemikalustel õunapuude optimaalseks vahekauguseks arvestanud
9 m. Natuke ka arvutamist: kui võtta 8x8 m istutusvahekaugustega aia suuruseks 5x3 puud (15puud), siis on aia pindala 960 ruutmeetrit (40x24 m); kui võtta 9 m paigutusega sama arv puid, siis on aia pindala 728 ruutmeetrit (28x26 m) - väikste arvude juures päris suur maa kokkuhoid (232 ruutmeetrit).



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar