neljapäev, 30. juuli 2015

TAIMETOIT

Õues on 16 kraadi sooja. Külm.

Hommikumenüü:
Valge karusmari, mina nimetan teda hea janukustutajana 'Vesimarjaks'; maitse on tal mahe, kerge, mahlakas, hapukasmagus.

'Früheste von Neuwied'. Värskendavad, üle keskmise suurusega viljad.

'Rae nr. 1'. Ta on ka minu nr. 1.

Valgesõstar. Tema tõin pistoksana tee-lähedasest kraavist; kandis seal hämaras puude all täitsa head saaki; möödudes sukeldusin ikka tee-ääsesse võssa... . Põõsa kasv on püstine ja suur, polegi nii püstist ja suurekasvulist valgesõstart mujal kohanud. Selle valgesõstra emapõõsas on metsaraiumise ja kraavipuhastamise tagajärjel lahkunud juba ammu; käisin teda ükskord otsimas, et ehk.
Minu aias kasvasid ka Saaremaalt  kaasa toodud valgesõstrapõõsad 'White Imperial' ja 'Jüterboger Weisse', esimese sordi marjad olid maitsvamad, aga siinne külm võttis tema kaks põõsast ära, teine sort hääbus ilmselt kehva maitse pärast tähelepanu saamata. 

Kui valgesõstar pääseb tänu värvile lindude rüüstest, siis punane sõstar ei. Tõin mõni aasta tagasi ümbruskonna mahajäetud taluaedadest eri-ilmelistelt punasesõstrapõõsastelt pistoksi.

Ka uued mustsõstrapõõsad olen toonud pistokstena ümberkaudu-taluaedade valikust (valisin ikka saagikaid ja pahklestale vastupannutelt).

Hapukirsipuu 'Nõmme liivakirss'. Puu andis Jaan Kivistik 1992. aastal, kui olime terve päeva meristeemselt paljundatud taimi sorteerinud-istutand. Ta sokutas mulle kaks puud, aga kuna tookord oli minu vanaisast jäänud aed otsast-otsani puid täis, siis ütlesin: "Kõigepealt peab mõtlema, kas ruumi on? /.../ No ühele vast ikka koha leiab." Nii sai minu aeda 'Nõmme liivakirss'. Nüüd ajab ta juurevõsusid mahavõetud õunapuude kohale.
Tema viljad mulle väga maitsevad, just see etteheidetud mõrkjus lisab häädust. Ja temast tehtud keedis on maailma parim. Laialt levinud 'Läti-Leedu madalkirss' on temaga võrreldes lihtsalt hapu ja vesine. 'Nõmme liivakirss' viljastub rahuldavalt oma õietolmuga, saagikus keskpärane. Puu puuduseks on liiga kõrge kasv. Aga kasvu oleks saanud kohendada, kui oleks kujundamisega vaeva näinud. 

Hernes.

Lõunaks kapsas.


1 kommentaar: