reede, 11. august 2017

KAUNIS KODUAED 14

Alevikus poes käies jääb mu tee peale üks rahu pakkuv aleviku-aed. Kui teised aiad, muidugi mitte kõik, aga üle poolte on muruniidukitega tühjaks niidetud hõredad kooslused, mis ei paku taimeilu ega spordimuru, on siuksed hekseldatud platsid, meenutades milleski värskelt hooldusraie läbi teinud metsa(alust) kuhu ka mõned ilusamad lilletupsud alles jäetud, siis see aed on hekkide ja vormidega... ja ka värvidega hoopis midagi muud. Ka siin aias niidetakse muru, aga muru ala ei ole siin kasvav nuhtlus, mida üldlevinud arvamuse kohaselt tuleb niita, vaid on hoopis distantsi loomiseks vormide vahel. Hekid loovad ja raamivad ruume.    

 -

Minu raamaturiiulil on üks vana raamat, mille olin peaaegu unustanud - Willy Lange "Gartengestaltund der Neuzeit", Leipzig 1922. Ei ole mina Saksa aiakunstist lugu pidaja. Võibolla olen liiga üldistav, aga sakslaste maitse jääb "nipsasjakeste" juurde, jõukamatel suuremad, vaesematel väiksemad nipsasjakesed, igasugused sambakesed ja dekoratiiv-vaasid jne. Sellised madalad aiad on vaatamata regulaarosakestele pilla-pallalikud. Aedade kujutus on ka iseloomulik Eesti viimase-aja aedadele, see omadus mõjub harva meeldivalt.

See raamat õpetab lillpeenarde tegemise kunsti ja maastikku hindama. Eraldi peatükkidena on käsitletud: aiaplaan (elamu aias), talveaed, laste aed, geomeetriline aed, metsa-aed, park jne, kokku koos illustratsiooniblokiga 464 lehekülge. Kõige rohkem pakkus mulle huvi taimede nimekirjad, vanad sordid... saksa keeles lugemine on minu jaoks vaevaline.
Veel laualambi all pildistatud illustratsioone:



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar